Brittimedialle talven tulo on uutinen ja yllätys
Kimmo Lunden
Britit jaksavat puhua säästä, kylmästä ja lämpimästä, paisteesta ja tuiskusta.
Ja kun sattuu satamaan lunta, brittimedia menee aivan hurmokseen. Kunnon lumipyry ja talvikelit helmikuun alussa olivat etusivun uutinen, joka maalasi lehtien etusivut melkein viikon peräkkäin.
Uutinen ja yllätys? Talven tulo ja vielä pakkanenkin?
The Times oli varautunut helmikuisen tiistaiaamun lumipeitteeseen omalla lumi-extrallaan. Vaikutti siltä kuin puolet toimituksesta olisi valjastettu tekemään lumijuttuja jo pari päivää etukäteen. The Guardian, Independent, Observer, Daily Mail, The Sun … Etusivut täynnä lunta, lumiukkoja ja pingviinejä. The Sun – tyylilleen uskollisena – oli peitellyt etusivun tyttökuvansa paljaat rinnat teemaan sopivasti lumihiutaleilla.
Televisiokanavatkaan eivät missanneet talven tuloa. BBC1, ITV1 ja GMTV keräsivät ennätysyleisöt lunta käsittelevissä uutislähetyksissään. BBC:n 24 tunnin uutiskanava kirjasi ensimmäisenä pyryiltana uuden katsojaennätyksensä, 5,2 miljoonaa. Aiemmat vastaavat ennätysyleisöt kanava haali heinäkuussa 2007 Lontoon ja Glasgov’n terroripommitusten uutisoinneista.
Sää siis kiinnostaa perusbrittiä, ja media näyttää tuntevan lumisateesta innostuvan yleisönsä. Muuten murrosta elävän brittimedian ongelmien taustalla väitetään olevan juuri se, että lehdet ja tv-kanavat muistuttavat aivan liikaa toisiansa. Karjalauman tavoin toimittajat ja mediat pannaan juoksemaan samojen uutisten ja ilmiöiden perässä. Lehdet seuraavat toisiaan, kattavat samoja teemoja päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Valtakunnallisten lehtien levikkikilpailu on kovaa, mutta tasaisesti laskevilla markkinoilla on vain enemmän tai vähemmän lukijoitaan menettäviä sanomalehtiä. Kustannuskriisissä uutishuoneita trimmataan, toimittajia irtisanotaan ja lehtiä lakkautetaan.
Vaikeimmassa tilanteessa tuntuvat olevan paikalliset ja alueelliset lehdet, joilla on kaikkien leikkausten jälkeen vaikeuksia seurata paikallisia uutisiaan. Noidankehä ruokkii itseään.
Lehtien nettisivut vetävät klikkauksia. Isoimpien mediayhtiöiden kehitystyö näkyy myös laadukkaana online-journalismina. Mainostulorahoitteinen netti ei kuitenkaan tuo riittävästi tuloja kustannusten kattamiseen. Ei vielä vuosiin. Talouskriisi vaikeuttaa median ahdinkoa entisestään.
Miten lehtitalojen termostaatteja voisi ruuvata kuumemmalle?
Vaihtelevan säänsä kanssa britit ovat oppineet elämään. The Times lehti seurasi marraskuusta saakka pariskuntaa, joka yritti selvitä talvesta turvautumatta keskuslämmitykseen. Villapaidat ja -sukat, kerrospukeutuminen, peitot, riittävä liikunta ja hiilihydraatit auttavat kuulemma säästämään kaasulaskuissa. Timesin pariskunnan kokeilu lopahti lyhyeen, kun taloon tulvi vettä ja lattiat oli pakko kuivata lämmöllä.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kilpajuoksu Britannian huippuyliopistoihin alkaa jo lastentarhassa - 18.05.2009
- BBC - tasapuolisuudesta pakkomielle - 25.03.2009
- Oxford on myös soutamista - 18.12.2008
- Stipendiblogi Oxfordista - 05.11.2008