Miten palauttaa yleisön luottamus uutisiin? – Mediapomoilta ei kannata kysyä neuvoja
Elina Hiltunen
”Meillä ei ole mitään ongelmaa niin sanotun Fake News –ilmiön kanssa, koska emme tee mitään väärin tai väärää”. Näin toteaa suuren amerikkalaisen mediatalon tuottaja. Olemme opintomatkan loppusuoralla ja kuulleet samankaltaisen viestin monta kertaa aiemmin. Yksi kurssin teemoista on ottaa selvää erityisesti presidentti Donald Trumpin viljelemästä termistä.
Eräs päätoimittaja sanoo, ettei välitä koko keskustelusta kovinkaan paljoa. Hän luottaa siihen, että suuri yleisö tajuaa mistä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on kyse.
Melkein voisi todeta, että nyt olisi jollekin sopiva paikka ”huolestua”. Vain yhdellä PR-firmalla on tarjota meille tukku vinkkejä, joilla voi yrittää paikata perinteisen median uskottavuusongelmaa.
Toki voi olla myös niin, että mediakihot eivät halunneet jakaa kaikkia neuvojaan vierailijoiden kanssa.
Tuntumani on kuitenkin se, että kyllä he turhamaisuuttaan olisivat ne kertoneet, jos olisivat osanneet.
Heidän puolustukseen on todettava, että muutoksia on tehty. Trumpin valinnan jälkeen esimerkiksi The New York Times palkkasi faktantarkistajia, joiden tarkoitus on mm. viestiä yleisölle avoimuudesta.
Itse asiassa sekä NYT että The Washington Post kertovat hyötyneensä jatkuvasta sanasodasta hallinnon kanssa: yleisö on huomannut tarvitsevansa ammattilaisten tekemää journalismia, ja tilaajamäärät ovat olleet vahvassa kasvussa. Mutta selvää on se, että moni julkaisu selviytyy vain juuri ja juuri – yksityisten rahoittajiensa avulla.
Jätän mediajohtajat miettimään bisneksensä suuntaa. Me opintomatkalaiset sanomme pian hyvästit Yhdysvalloille.
Näiden yhdeksän viikon aikana olen nähnyt kymmenisen kaupunkia, kaksi kylää, tavannut satoja ihmisiä niistä ja niiden liepeiltä. Voin kutsua kanssakurssilaisia ystävikseni. Olen kirjoittanut keskimittaisen romaanin verran muistiinpanoja ja käynyt lukemattomia keskusteluja ihmisten kanssa huomatakseni jälleen, että ihmiset ovat kaikkialla lopulta samanlaisia. En vielä osaa tiivistää kuluneita viikkoja tämän järkevimmiksi lauseiksi, vaan annan ajan jäsentää ne.
Sen tiedän, että sain mitä halusin: uutta tietoa ja alkusysäyksen muutokselle.
Ne PR-yrityksen jakamat vinkit ovat nyt pääomaa, jota vaalin ja yritän parhaani mukaan käyttää avuksi omassa työssäni. Avoimuus, läpinäkyvyys ovat vain muutamia mukaani tarttuneita ajatuksia.