Thesis uutissovellusten designista ja tuotekehityksestä – miten luodaan koukuttava käyttäjäkokemus?
Stefani Urmas
Tyypillinen USC Annenbergin Specialized Journalism -maisteriohjelman thesis on journalistinen tuotos: kirjoitettu aikakauslehtijuttu, dokumenttifilmi, laaja radiojuttu/podcast tai verkkosivustona julkaistu multimediajuttupaketti. Minä halusin tehdä poikkeuksen, keskittyä designiin tehdä jotain muuta kuin uutisen tai feature-jutun. Onneksi se on Annenbergissa mahdollista.
Kehittelin lopputyössäni uusia konsepteja ja designia uutissovelluksiin. Halusin soveltaa oppimaani tuotekehitysteoriaa käytäntöön ja tehdä projektin, joka nivoisi yhteen vuoden aikana syntyneet ideat ja UX-taidot.
Tein prototyypistäni promovideon, joka esittelee sovelluksen designia ja tärkeimpiä ominaisuuksia.
Sain thesis-projektini valvojaksi professori Gabriel Kahnin Annenbergin journalismikoulusta. Kahn on entinen The Wall Street Journalin Los Angelesin toimipisteen pomo, ja hänen erikoisalaansa ovat muuttuva mediateollisuus, startupit ja innovaatiot. Mentorikseni pyysin UX-designiin, tuotekehitykseen ja käytettävyyteen erikoistuneen UX-strategin Jaime Levyn USC Viterbi -insinöörikoulusta. Vaikka vastaavaa lopputyötä ei Annenbergissa ole ennen tehty, sain onneksi projektilleni täyden tuen ja melko vapaan leikkikentän. Loppua kohden professori Kahn innostui thesiksestäni niin, että alkoi jo järjestellä rahoitusta jatkotutkimukselle sekä viritellä tiiviimpää yhteistyötä Annenbergin ja Viterbin välille ja UX- ja design thinking -koulutusta journalisteille.
Validoitua oppimista
Annoin tarkoituksella projektilleni alussa melko löyhät raamit. Halusin ensin tutustua ihmisten mediankäyttötapoihin, tarpeisiin ja uutisten kuluttamiseen liittyviin ongelmiin ja kipupisteisiin ja vasta sen jälkeen alkaa rajata kohderyhmääni ja innovoida ratkaisuja.
Seurasin mukaillen mentorini Jaime Levyn systemaattista digitaalisen tuotekehityksen kaavaa, jossa matka alkoi hypoteettisen kohderyhmän, ongelmien, tarpeiden ja tuoteidean määrittämisestä ja niiden validoimisesta haastatteluiden ja kevyen kuluttajatutkimuksen avulla. Tämän jälkeen tutustuttiin kilpailijoihin ja markkinaan sekä haisteltiin mahdollisuuksia ja katvealueita, joilla on menestymisen mahdollisuuksia. Vasta tämän jälkeen alettiin innovoida ratkaisuja kuluttajien ongelmiin. Kun kohderyhmä, sen tarpeet ja käyttäytyminen olivat selvillä, tuoteidea kirkastunut ja arvolupaus (lean startup -jargoniksi value proposition) validoitu, alkoi prototyypin rakentaminen ja varsinainen tuotekehitys rakenna-mittaa-opi-syklissä (build–measure–learn feedback loop).
Koko thesis-projektini kantavana teemana oli ideoiden, olettamusten ja mallinnusten validoiminen haastatteluilla ja käyttäjätesteillä (validated learning). Jalkauduin kaduille ja kahviloihin kyselemään ihmisiltä, tuottaako ratkaisu heille lisäarvoa eli olisiko tuotteella tulevaisuutta. Toteutin myös prototyypin käyttöliittymää ja toimintoja testaavia käytettävyystestejä.
Tutustuin lisäksi kymmenen eri uutisorganisaation sovellukseen sekä kahdeksaan uutisia kuratoivaan (news aggregators) palveluun. Yksi tärkeimmistä havainnoistani oli se, että uutistalojen ilmaiseksi jakamaa sisältöä hyödyntävät aggregaattorit osaavat hyödyntää keinoälyä ja personointia paljon paremmin kuin perinteiset mediatalot. Lisäksi aggregaattorien sovellukset ovat ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään useimmiten paljon parempia kuin perinteisten mediatalojen tuotteet. Apple Newsin ja Yahoo Newsroomin kaltaisilta sovelluksilta on siis paljon opittavaa.
Thesiksen lopputuote oli loppuraportti, prototyyppi sekä presentaatio, jolla liikeidean voisi myydä investoijille ja saada rahoituksen varsinaiseen sovelluksen tuotekehitykseen ja devaukseen.
Problem first
Haastateltuani useita ihmisiä ja tutustuttuani uutisten kulutukseen liittyviin artikkeleihin, jaottelin projektini kannalta olennaisimmat mobiiliuutisia lukevien kuluttajien ongelmat kolmeen ryhmään:
Ajan puute ja keskittymisen vaikeus: Ihmiset kärsivät informaatioähkystä. Uutisten virta tuntuu loputtomalta ja priorisoiminen hankalalta. Mobiiliuutisten lukeminen koostuu päivän mittaan lukuisista mikrohetkistä. Aikaa per juttu on vähän. Artikkelit ovat pitkiä ja usein lukeminen, katsominen tai kuunteleminen jää kesken. Moni kaipaa nykyistä tehokkaampaa tapaa saada päivän oleellisin uutisanti ja itselle tärkeät aiheet. Haastattelemani Los Angeles Timesin tilaajat kokivat, että juttuja julkaistaan päivittäin liikaa. He toivoivat tiukempaa kuratointia, personointia ja apua siihen, että vain tärkeimmät ja merkityksellisimmät jutut tavoittaisivat heidät. Ihmiset kaipaavat myös ytimekkäämpää kerrontaa ja lyhyempiä uutisjuttuja, joissa keskitytään olennaiseen.
Sekavuus ja hallitsemattomuuden tunne: Moni kokee, että uutissivustot ja -sovellukset ovat levottomia ja sekavia. Esimerkiksi vilkkuvat ja silmille hyppivät mainokset häiritsevät lukemista ja hidastavat sivujen latautumista. Some-fiideissä jaettujen uutisjuttujen virta tuntuu sirpaleiselta ja hahmottomalta. Uutispäivästä muotoutuu kaoottinen kuva, jossa tärkeitä ja vähemmän tärkeitä asioita on vaikea erottaa toisistaan. Lisäksi online-uutisten lukukokemuksesta puuttuu valmiiksi saamisen nautinto.
Sirpaleisuus ja kontekstin puuttuminen: Some-fiidit ja uutissivustot tarjoavat sirpaleisen virran yksittäisiä, toisistaan irrallisia juttuja asioista ja tapahtumista, joita on vaikea jäsentää ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi. Juttujen konteksti on hukassa ja yksittäisen jutun kautta on vaikea päästä kokonaiskuvasta kärryille. Juttuihin päädytään useimmiten some-fiideistä, notifikaatioista tai muiden linkkien kautta. Uutispalveluiden etusivut, jotka ainakin yrittävät viestiä uutispainotuksia ja hierarkioita, ovat menettäneet merkitystään. Somen ja artikkelien välillä sukkuloidessa juttujen uutisarvoa ja merkityksellisyyttä on vaikeaa arvioida.
Ratkaisuja
Story Streams: Pohdin, miten samaan teemaan liittyvistä yksittäisistä jutuista saataisiin nivottua helposti hahmotettavia kokonaisuuksia, jotka muodostaisivat ison kuvan aiheesta. Miten lukija pääsisi helposti kärryille siitä, miten juttuaihe on kehittynyt ja millaisia käänteitä ja taustoja siihen liittyy? Lähdin ideoimaan uudenlaista informaatioarkkitehtuuria, joka mahdollistaa juttujen paremman paketoinnin ja kontekstualisoimisen. Story Streams -konseptissa jutut on koottu ehyiksi kokonaisuuksiksi niin, että asiayhteydet ja juttujen mittasuhteet on helpompi ymmärtää. Mallissani jokaisen jutun kautta avautuu aikajana, josta näkee aiheeseen liittyvät uutiset sekä niiden uutisarvon, laajuuden ja suosion.
Live Stories: Kehittelin myös juttutyyppiä, jossa kehittyvä uutisaihe atomisoidaan pieniksi palasiksi, joita tarjoillaan kullekin lukijalle sen mukaan, mitä on jo luettu ja tiedossa. Ensimmäisellä lukukerralla kärjessä ovat perustiedot, joilla aiheesta pääsee jyvälle. Myöhemmillä vierailuilla fiksu artikkeli ymmärtää tarjota tuoreimpia päivityksiä kehittyvän uutisen käänteistä. Kehittyviä uutisjuttuja on kätevä seurata tilaamalla push-notifikaatioita ja ankkuroimalla jutun uutisfiidin kärkeen.
News Briefings: Pohdin myös keinoja, joilla tekoälyä ja koneoppimista voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin lukijan mieltymysten tunnistamiseen ja uutisten kohdentamiseen niin, että uutisfiideistä saataisiin entistäkin koukuttavampia. Miten saataisiin oikeat jutut löytämään oikeat ihmiset niin, että uutistarjonnasta syntyisi mahdollisimman hyvä kokemus. Jalostin perinteisen uutiskirjeen konseptia niin, että sovellus tarjoaa aamuin ja illoin lukijalle personoidun, kymmenen aiheen briiffauksen, jonka voi halutessaan lukea tai kuunnella.
Trending Topics: Sanomalehden perinteinen osastojako on kankea ja koetaan monesti epäintuitiiviseksi, kun halutaan löytää sisältöjä tai valita mielenkiinnon kohteita verkossa. Siksi päätin luopua perinteisistä uutisosastoista ja luoda informaatioarkkitehtuurin, jossa jutut on jaettu dynaamisiin, ajassa eläviin ja trendeihin mukautuviin aihekokonaisuuksiin.
Prototyyppi ja käyttäjätestit
Kehittelin käyttöliittymäratkaisuja, joilla uutisten lukeminen ja sovelluksen personointi kävisi mahdollisimman kätevästi ja intuitiivisesti. Käytin paljon aika sovelluksen informaatioarkkitehtuurin, käyttöliittymän ja ulkoasun suunnitteluun. Tein sivukarttoja, karkeita UI-luonnoksia, wireframeja, user flow -kaavakuvia, mockupeja ja lopulta interaktiivisen, klikkailtavan prototyypin, jonka avulla pääsin tekemään käyttäjätestejä ja keräämään palautetta kohderyhmältäni.
Eniten käyttäjiä viehätti Story Streams -konsepti, jossa juttuja pääsee selailemaan aikajanalla, joka paljastaa juttujen kontekstin, laajuuden ja yhteyden muihin saman aihepiirin juttuihin. Myös personointiratkaisut ja räätälöidyt uutislähetykset kuuntelumahdollisuuksineen saivat paljon kiitosta.
Sovelluksen promovideo löytyy täältä
Pääset testaamaan prototyyppiä täällä
Yksityiskohtaisempi kuvaus projektistani löytyy täältä
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Tuntuu kuin olisin opiskellut täällä uuden ammatin - 09.05.2018
- Los Angelesin liikenne takkuaa, mutta tuottaa hyviä innovaatioita - 26.02.2018
- Annenbergin syyslukukausi kuvina - 18.12.2017
- Startup-henki tarttuu myös toimittajaan Los Angelesissa - 27.10.2017