Lentoauto ja Nokian perikato
jukkaperttu
Työni uuden ajan uutishuoneisiin lukeutuvassa Xconomyssa on avartava kokemus. Astelin Xconomyn ovelle ensimmäinen maaliskuuta, soitin summeria, kiipesin rappuset ylös ja esittäydyin kolmelle paikalla olleelle ihmiselle, jotka osoittautuivat onnekseni perin ystävällisiksi.
Neljän kuukauden työjaksoni on osa Stanfordin yliopiston innovaatiojournalismin ohjelmaa.
Bostonin kupeessa, Harvardin ja MIT:n kotikaupungissa Cambridgessa toimiva Xconomy julkaisee uutisensa vain netissä. Pienen uutiskoneiston kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti innovaatiot ja huipputekniikka, paljolti bisneksen näkökulmasta. Yleisölle kerrotaan alkutaipaleellaan olevien yritysten strategioista.
Lukijat ovat varmaankin erityisesti tekniikan ja liike-elämän väkeä.
Aviisin päämaja on täällä Bostonin seudulla, mutta sillä on toimitus myös Seattlessa ja San Diegossa. Uutispainotus on hyvin paikallinen, mutta lukijoita on silti ympäri maailmaa.
Yhdysvaltojen ulkopuolella Xconomylla on runsaasti lukijoita esimerkiksi Kanadassa, Britanniassa, Intiassa, Israelissa ja Singaporessa.
Ensimmäinen oma juttu- ja kuvauskeikkani Xconomyn väreissä suuntautui lentoautoa kehittävän Terrafugia-yhtiön lehdistötilaisuuteen. Aihe havainnollistaa uutishuoneen näkökulmaa: katse on kohti tulevaisuutta. Keikalla tuli selväksi, että lentoauton kehittelijät taistelevat lujasti saadakseen erilaista tukea kehitystyölleen. Toisaalta luvataan satoja työpaikkoja Massachusettsiin, toisaalta uhataan lähteä runsaampien tukimuotojen ääreen vaikkapa Kentuckyyn.
Xconomy-uutishuonetta rahoittavat sponsorit, jotka saavat nimensä näkyviin Xconomyn kautta. Rahaa tulee myös yhtiön järjestämistä tilaisuuksista, jotka kokoavat tietyn alan ihmisiä yhteen, ja osallistujat maksavat tuntuvan pääsymaksun.
Itsekin pääsin jo tällaiseen tilaisuuteen. Sen nimi oli mobiilihulluus, ja se käsittteli pääasiassa älypuhelimien ympärille kytkeytyvän tekniikan kehitystä.
Tilaisuus oli Microsoftin tiloissa maineikkaan MIT:n yliopiston äärellä. Väkeä oli satamäärin ja tunnelma intensiivinen. Saimme kuulla annoksen mobiilimaailman näkymistä, ja valmistajat pääsivät kilvan kehumaan mobiilivekottimiaan.
Selväksi kävi, että Amerikasta katsoen supervallan omien poikien vaunut ovat kärjessä mobiilitekniikan kilpa-ajoissa. Apple sekä Google ja kumppanit jyräävät.
Suomalaisena silmään pisti Nokian näkymättömyys.
Amerikan raitilla Nokia sentään mainitaan tämän tästä, mutta asenne on paljolti sellainen, että yhtiö on jähmettynyt paikoilleen ja sen kyky merkittäviin innovaatioihin hiipunut.
Kollegani ei maininnut tapahtumasta kirjoittamassaan uutisessa Nokiaa lainkaan.
Suomalaisena toivon, että Nokian väki vielä lyö pöytään valttikortin, laitteen, joka kiinnostaa tulevina vuosina myös amerikkalaisia.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Katoavaa kansanperinnettä - 21.06.2010
- Sittenkinkö Ruotsi-Suomesta? - 18.05.2010
- Suomiko Yhdysvaltojen edellä? - 26.04.2010
- Tapasin entrepenöörin - 06.04.2010
- Kohti nettipersoonaa - 19.02.2010