Ensimmäinen kuukausi kiivastahtisessa teknoblogissa
jannepekkamanninen
Maaliskuussa alkoi InJo-ohjelman toinen osuus: työskentely amerikkalaisessa uutistoimituksessa. Oma isäntäorganisaationi, VentureBeat, on nopealla vauhdilla tehnyt itsestään yhden varteenotettavimmista Piilaakso-aiheisista teknologiablogeista. Toimittajat ovat raudanlujia ammattilaisia nuoresta iästään huolimatta (keski-ikä lienee 35 vuoden paikkeilla): taustalla on San Jose Mercury Newsiä, The Wall Street Journalia, Wirediä, Slatea, ja niin edelleen.
Vaikka olenkin osa perinteikästä ja pitkäikäistä sanomalehtiorganisaatiota Suomessa, sikäläinen toimenkuvani HighTech Forumin toimittajana on antanut valmiuksia tarttua tähän tilaisuuteen. Piilaakson start-up -yrityksistä ja muista alan ilmiöistä raportoivan VentureBeatin tahti on kova: jokainen toimittaja julkaisee useita juttuja päivittäin ja editoi vähintään kolme muiden kirjoittamaa juttua. Verkkotoimittajana olen tähän tottunut, ja siksi kiire ei lamannuttanut minua, vaan osasin odottaa sitä.
Englanniksi kirjoittaminen aiheuttaa omalla kohdallani parin editointikierroksen läpikäymisen. Yhdysvalloissa lehtikirjoittamisessa oikeakielisyys on ehdoton vaatimus, mutta myös tyylillä on erittäin suuri merkitys, mikä kuuluu hyvin selkeästi “äänessä”, joka kullakin julkaisulla on. VentureBeat on valinnut tiukan asiallisen linjan, joka on kuitenkin eri tavalla tiukan asiallinen kuin vaikkapa WSJ:n tai New York Timesin linja. Oikean äänen opetteleminen vaatii eri tavalla keskittymistä vieraan kielen kohdalla, mutta jämäkkä editointiprosessi koulii kyllä hyvin.
Editointi on hyvin erilaista moneen kotimaiseen toimitukseen verrattuna. Vaikka täällä ollaan tarkkoja siitä, kenen nimi bylinessä kulloinkin on, jutun kirjoittaminen on eri tavalla tiimityötä kuin ehkä meillä ajatellaan. Omalta osaltani sopeutuminen on ollut helppoa. On hyvä nähdä, miten tarkka editointi vetää löysät pois jutusta ja tekee siitä joka kerralla ensimmäistä versiota paremman. Lihaa säästämättä, laadusta tinkimättä.
VentureBeat, joka on start-up -yritys itsekin, järjestää myös erilaisia konferensseja, jotka ovat yritykselle tulonlähde. Konferensseista saadaan pääsymaksutuloja ja niistä tulee myös journalistista sisältöä: maaliskuinen pelimessu GDC:n sisällä järjestetty GamesBeat 2010 poiki useita juttuja paitsi VentureBeatiin, myös muihin julkaisuihin. Toimituksen pienen koon vuoksi kaikki tehdään itse, mitä voidaan: haastattelut, jutut, valokuvaaminen, videointi. Pienessä toimituksessa on loistavia tilaisuuksia kokeilla uusia asioita. Myös päätöksenteko on todella nopeaa, ja asiat pyörähtävät monesti käyntiin ennen kuin kissaa ehtii sanoa.
Kuukausi takana, ja leijonanosa vielä edessä. Tahti ei tule ainakaan hidastumaan kevään ja kesän edetessä, sillä luvassa on useita alan tapahtumia (iPadin julkaisuun on kirjoitushetkellä kaksi ja puoli vuorokautta aikaa) ja VentureBeatin itsensä järjestämä mobiilitapahtuma MobileBeat heinäkuussa. Mahtavaa!
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Henkilökohtaisen brändin rakentaminen - 08.07.2010
- Kuka laatikon rikkois? - 24.02.2010