Viisi askelta moderniin journalismiin
jussijormanainen
Syyslukukauden amerikkalaiset hittisanat USC:n luennoilta valjastetaan kaikkien käyttöön, yksinkertaisessa muodossa. On ollut mielenkiintoista, kuinka yhtä mieltä kaikki ovat tärkeimmistä iskusanoista. Mutta miten sanoista tekoihin? Siinäpä se miljoonien taalojen kysymys.
BRAND
Vain erottumalla saat töitä. Tee siis itsestäsi tähti.
Pienikin brändi on brändi. Amerikassa pienikin on valtavaa Suomeen verrattuna. Eräs kurssikaverini on saanut bloginsa useaan lehteen, usealle nettisivulle. Hän tallentaa ihmisten kummalisia purkauksia Los Angelesin busseissa tai etsii kummallisia tekstejä ja kirjoja kirpputoreilta. Hauskaa tavaraa.
Ongelma on se, etta miten erottua pitkään. Miten olla brändi vuodenkin päästä, kun ajanvirta on jo täysin toisenlainen. Sen ajan murheita, koska muutos on pakollista joka tapauksessa.
BLOG
Bloggaamalla erotut halvalla. Mutta halvallakin voi tehdä rahaa. Luennoillamme esiintynyt Mark Luckie myi bloginsa 10 000 words: paikalliseen tapaan summista ei kuiskita, mutta sehän merkitsee, että summa on niin iso, ettei siitä voi kuiskia.
Jatkuvuus, jopa ylitsevuotava läsnäolo on pakollista jos bloggaat. Mainosta blogiasi twittermaailmassa – jos et ole viiden uusimman tweetin joukossa, olet poissa mielestä. Twiittaa siis brändiäsi ja blogiasi jatkuvasti.
CROWDSOURCING
Tee asiakkaistasi kollegoja. Jonkunhan ne hommat on tehtävä, miksei kuluttajien ja lukijoiden itsensä. Amerikassa toimittajat eli työvoima oli kallista, nyt useat työttömänä.
USC:n tunneilla luennoitsijat povaavat, että toimittajat putoavat takaisin alempaan keskiluokkaan, jopa köyhyysrajoille. Hiljattain edellä mainitulle bloggaajakaverilleni ehdotettiin aivan yllättäen, että palkkio putoaisi puoleen.
Mutta palkkioiden pudotus ei riitä, joten lukijoista ja sivuilla vierailijoista on otettava kaikki irti. Niinpä erilaiset yritykset saada tietoa, jopa käsiteltynä, yleisöltä median käyttöön lisääntyvät.
COMMUNITY
Luo yhteisö. Jotta brändisi kehittyy ja jotta pystyt käyttämään lukijoitasi kollegoina, sinun on valjastettava heidät. Se onnistuu, kun palkitset heitä.
Palkitsemiseen riittää kun kehität mitta-asteikon joka ilmoittaa muille osallistujille innokkuuden: peli / kilpailu siitä kuka on osallistunut eniten – tai jopa, kuka on paras penkomaan ja tutkimaan tietoja ja tiedostoja (tyyliin Wikileaks).
OPENNESS
Ole avoin. Jaa ideasi, jaa tietosi, yhdessä olemme enemmän.
Amerikassa yllätävänkin isosti puhutaan ideoiden avoimuudesta ja jakamisesta. Se onkin isoille markkinoille sopiva idea: levitä ideasi kaikkien nähtäväksi – ja yleisö ja kilpailijatkin kehittävät ideaasi pitemmälle. Tuttu kuvio tietotekniikka- ja ohjelmistomaailmasta.
Missä mittakaavassa tuo sopii Suomeen – jossa toimittajat tekevät juttuja lähinnä toisille toimittajille – se on ainakin minulle suuri mysteeri ja iso kysymys.
Ideoiden jakaminen voisi kuitenkin olla hyödyksi, jotta suomalainen mediatuotanto saataisiin virtana ulkomaille eikä vain tipoittain. Onko ideoiden avoimilla toreilla mahdollisuus, voisiko Suomesta tulla journalismialustoja, mekanismeja jotka hyödyntäisivät vaikka crowdsourcingia muuallakin? Myydäänkö Suomesta kohta ulos journalismiformaatteja?
Miten kaikki viisi askelta yhteen? Avaat räväkän blogin, jostain ristiriitaisesta aiheesta, ajat mielipiteet nokkakolariin, luot yhteisön, jolta pyydät tietoja ja tutkimusta, analysoit heidän apuna, jolla nostat entistä isommat aallot ja isomman nimen itsellesi. Muista palkita innokkaimmat yhteisösi jäsenet. Sitten pikkuhiljaa toivot että joku ostaa blogisi pois.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Pros & cons - 16.06.2011
- Itsestäänselvyydet hittituoteeksi - 21.03.2011
- Sylttytehdas, robotti vai ihka aito toimittaja? - 01.02.2011
- Joukkohurmion areenalla - 17.01.2011
- Pelottelun ja mustamaalauksen aika - 01.11.2010
- Paikallisuus on uusi must(a) - 30.09.2010
- Kaupungin paras - 31.08.2010
Hyviä pointteja. Viimeisessä kappaleessa tiivistit asian hyvin. Tuohon kun pystyisi!