Minä-brändillä töihin
ZenaIovino
Toimittaja! Twiittaatko? Oletko optimoinut twitterkäyttösi tavoittamaan uusia lukijoita? Jos olet jo aktiivitwiittaaja, miten saisit enemmän seuraajia ja keitä sinun kannattaisi seurata, jotta pääsisit piireihin? Miten saisit enemmän ihmisiä ”tykkäämään” jutuistasi?
Löytyykö sinusta jo oma Wikipedia-sivu tai ovatko juttusi YouTubessa? iPhonella ottamasi valokuvat ovat tietenkin Flickrissa, Instagramilla paranneltuina. Jokainen kuva on tarina!
Milloin viimeksi päivitit LinkedIn-profiiliasi? Oletko varteenotettava toimittaja profiilisi perusteella? Kun suuntaat mielenkiintoisiin tapaamisiin, kerrot sen etukäteen Jyri Engeströmin perustamassa Dittossa tai tsekkaat itseäsi sisään paikan päällä Facebookissa. Viestit koko ajan verkostostasi ja ammatillisesta aktiivisuudestasi.
Piilaaksotoimittajana hissipuheesi käy heti ilmi kotisivultasi tai blogistasi, jossa kiteytät osaamisesi ja esität maineikkaimmat mediat, joissa juttusi on julkaistu. Parhaat artikkelisi ovat näytillä ja twitterfeedissäsi on aina nokkelaa keskustelua, etenkin ideoistasi. Sivusi ovat ajan hengessä pelkistetyt ja oma kuvasi on hillityn tyylikäs – tumma t-paita on suosittu valinta. Sähköpostiallekirjoituksessasi kerrot, miten liikkeitäsi voi seurata 24/7.
Ryhmämme vieraili toissa viikolla New Yorkin maineikkaassa Columbia Universityn toimittajakoulussa, jonka alumnitilaisuudessa kannustettiin koulun entisiä opiskelijoita osallistumaan social media makeover -työpajaan. Monet paikalla olevista keski-ikäisistä toimittajista ovat alan konkareita, mutta kauanko he vielä elävät perinteisellä ammattitaidolla?
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Tarinankerronnan vallankumous? - 07.06.2011
- Älä pelkää epäonnistumista - 21.03.2011
- Internetin villi länsi - 28.02.2011