Shanghain liikenne on kaoottista ja vaatii valppautta
Maarit Uber
Shanghai on yksi Kiinan suurista liikenteen keskuksista. Paikallisen liikenteen nopeatempoisuus ja arvaamattomuus vaatii totuttelua.
Kiinassa on oikeanpuoleinen liikenne, mitä on toisinaan vaikea uskoa. Suojatietä ylittäessä pitkälle molempiin suuntiin katsominen on tarpeen, sillä tien reunassa voi törmätä väärään suuntaan äänettömästi kiitävään sähköskootteriin.
Kiinalaiset skootterit ja moottoripyörät ovat nihkeitä väistämään suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Kuskeilla on tapana esittää, että he eivät mukamas edes huomaa jalankulkijaa. Kuskien välinpitämätön asenne saa useimmat jalankulkijat väistämään suojatiellä. Jos jalankulkija yrittää ylittää suojatien normaalisti, saattaa seurauksena olla ärhäköiden tööttäysten sarja. Näin siis tilanteessa, jossa jalankulkija toimii täysin oikein ja tööttäilijät itse rikkovat liikennesääntöjä. Edes suojatien molemmin puolin olevat liikennevalot eivät tuo turvaa, sillä etenkin skootterin selässä istuvat pitävät liikennevaloja lähinnä matkantekoa hidastavana tekijänä.
Etenkin lähetit laiminlyövät liikennekuria
Moni hurjasteleva kaksipyöräisen kuljettaja on lähetti. Shanghaissa skoottereiden takaosaan lastatuissa laatikoissa kulkee monenlaista tavaraa ruoka-annoksista elektroniikkaan ja huonekaluihin. Olen nähnyt esimerkiksi massiivista jääkaappipakastinta kuljettaneen mopon. Jääkaappipakastin vei sivusuunnassa tilaa enemmän kuin keskikokoinen henkilöauto. Läheteille aika on kirjaimellisesti rahaa. Kyseisen ammatin tienestit ovat muutenkin tiukassa.
Skootterit ajavat missä sattuu
Kiinalaiskaupungeissa nopeusrajoitukset ovat tavallisesti 40 tai 60 kilometriä tunnissa ja maanteillä 60–80 kilometriä tunnissa.
Samansuuntaisia kaistoja on yleensä useampi rinnakkain. Tien reunassa kulkee usein lisäksi kapea kaista, jolla skootterit, mopot ja polkupyörät puikkelehtivat molempiin suuntiin.
Onnettomuusvaara on suuri teiden lisäksi myös jalkakäytävillä. Moni moottorilla varustettu kaksipyöräinen käyttää jalkakäytäviä esimerkiksi ruuhkia kiertääkseen.
Bussin ulkopuolella on varottava
Erillisiä bussikaistoja ei useinkaan ole, ja bussista poistuessa saa varoa astumasta suoraan skootterin alle. Bussipysäkin ja bussien käyttämän kaistan väliin jää nimittäin usein skootterikaista. Välillä bussiin on vaikea päästä bussipysäkiltä, sillä edessä mahdollisesti olevan skootterikaistan hurjastelijat eivät mielellään anna tietä.
Kypärä ei ole suosittu
Autojen ja muiden moottoriajoneuvojen määrä on kivunnut Kiinassa jo satoihin miljooniin.
Myös Shanghaissa riittää autoja, skoottereita ja omatekoisen näköisiä moottoriajoneuvoja joka paikassa tungokseksi asti. Monella kaupunkilaisella on käytössään skootteri, jonka parkkeeraaminen on helpompaa kuin enemmän tilaa vievän auton. Kiinalaisvanhemmat ja isovanhemmat kyyditsevät jälkikasvuaan päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin usein skootterilla. Kyydissä olevilla lapsilla ei useimmiten ole kypärää. Sama koskee aikuisia.
Skootterilla ei saisi lain mukaan kuljettaa toista aikuista. Moni kuitenkin kuljettaa ja maksaa sakot poliisin osuessa kohdalle.
Pimeys lisää vaaroja
Shanghain liikenne seisoo jumissa etenkin aamuisin ja alkuillasta. Ruuhkia eivät ole onnistuneet purkamaan edes moneen tasoon rakennetut massiiviset liittymät. Pahenevat liikenneruuhkat sekä saastuttavat että lisäävät ihmisten stressiä.
Iltaisin pimeys laskeutuu Shanghaihin nopeasti. Moni skootteri ajaa pimeällä ilman valoja ilmeisesti energiaa säästääkseen. Onnettomuusriskiä lisää se, että sähkökäyttöiset ajoneuvot liikkuvat lähes äänettömästi eli niiden lähestymistä ei välttämättä edes kuule ennen kuin ajoneuvo on jo aivan kohdalla.
Talojen pihat ovat käyneet ahtaiksi
Shanghaissa myös keskiluokkaiset kerrostaloalueet ovat lähes poikkeuksetta aidattuja ja vartioituja. Samalla pihalla sijaitsee yleensä useampi korkea kerrostalo. Shanghailaisilla on jo niin paljon autoja, että ne eivät tahdo mahtua parkkiin niille tarkoitetuille paikoille kerrostalojen pihojen reunoissa ja mahdollisissa parkkihalleissa. Niinpä autoja parkkeerataan esimerkiksi kulkuväyliä ja virkistäytymiseen tarkoitettuja alueita tukkimaan. Kulkuneuvot ja jalankulkijat käyttävät piha-alueilla samoja reittejä. Esimerkiksi lapsia ei voi päästää pihalle yksin, sillä auton tai mopon alle jäämisen riski on todellinen.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kiina on shoppailijan paratiisi, mutta kotimainen kysyntä on edelleen varovaista - 24.06.2024
- Kiinalaiset yrittävät nostaa nuorten moraalia historiallisen sotilaan esimerkillä – Lei Fengin sanoman toivotaan resonoivan edelleen - 30.05.2024
- Käymälänhoitaja on Kiinassa oma ammattinsa - 06.05.2024
- Kiinalaispotilas päättää vaivan perusteella, turvautuuko länsimaiseen vai perinnelääketieteeseen - 22.02.2024
- Kiina valmistautuu lohikäärmeen vuoteen – Lohikäärme katsoo tiukasti tulevaisuuteen - 02.02.2024
- Koulun ulkopuolinen maksullinen lisäopetus on Kiinassa maan tapa ja se alkaa usein jo päiväkoti-iässä - 09.01.2024
- Kiinalainen hoitaa lähes kaiken puhelimella – tavaroiden ja palveluiden lyhyet toimitusajat hämmästyttävät - 24.11.2023
- Kiina syytää pakkausmuoviroskaa ja tekstiilijätettä ennätysvauhtia - 25.10.2023
- Kiinalaisvanhemmat ottavat koulun tosissaan - 05.09.2023