Tasa-arvoa Arabikeväässä
marijaskara
”Naiset ja miehet ovat samanarvoisia. Kyllä me tämän tiedämme, mutta käytännössä näin ei ole” sanoo egyptiläinen Badrey. Nuorena Badreya halusi mennä taidekouluun, hän päätyi kuitenkin naimisiin, koska morsiuspuku ja sormus olivat niin houkuttelevia. Nyt hän hoitaa neljää lastaan, kahta lehmää, kanoja ja ankkoja ja perheen taloutta.
Berlinale-elokuvafestivaalin useat dokumentit käsittelivät Arabikevättä erilaisista näkökulmista. Kaksi dokumenttia Egyptistä näyttävät, että yhteiskunnan muutokseen tarvitaan suuria muutoksia tasa-arvossa.
In The Shadow Of A Man -dokumentissa kerrotaan neljän naisen elämästä Egyptissä. Heidän taustansa ovat erilaiset ja ovat eri sukupolvista, mutta heidän taistelunsa ovat hyvin samanlaisia. Vapaus määrittyy suhteessa miehiin: maan aviomieheen, kihlattuun, ex-mieheen. Miksei heitä määritä se mitä he tekevät: yrittäjyys, toimijuus poliittisen liikkeen johtajana tai kotitalouden pyörittäminen?
Kolmekymppinen Suzanne oli purkanut kihlauksensa voidakseen osallistua vallankumoukseen. Tämä ei kuitenkaan ollut ensimmäinen kihlauksen purkautuminen, monet hänen poikaystävistään eivät pitäneet siitä, että Suzannnella oli oma kauppa. Nainen yrittäjänä oli miehille liikaa. Suzannen sekatavarakaupassa käydään naistenvälisiä keskusteluja. Naiset pohtivat, voisivatko he äänestää naista parlamenttiin. Niqab-asuinen nainen selittää päättäväisesti, että kyllä nainen voi olla parlamentissa siinä missä mieskin. ”Jos nainen ei lasten hoidoltaan ehdi hoitaa työtä parlamentissa niin ei sitten ehdi mieskään busineksen hoidoltaan,” hän toteaa. Suzanne kertoo dokumentissa, että monet nuorina avioituneista naisista kahdehtivat hänen vapauttaan.
69-vuotias Wafaa asuu nykyisin Lontoossa, hänellä oli nuorena rohkeutta tai ehkä hulluutta vaatia avioeroa – hän uhkasi tappaa itsensä ja lapsensa, jos aviomies hakisi heidät takaisin. On kuitenkin selvää, että eronneena naisena Egyptissä eläminen olisi ollut liian vaikeaa. Hän suhtautuu vallankumoukseen skeptisesti: ”Nainen ei voi olla itsenäinen maassa, joka ei ole itsenäinen”.
Dokumentti Words of Wittness seuraa nuorta naistoimittajaa, joka oli aloittanut työt englanninkielisessä sanomalehdessä Kairossa muutamaa kuukautta ennen Mubarakin eroa.
Vaikka vallankumous onkin ollut kansalaisjournalismin nousun aikaa, näyttää dokumentti myös perinteisemmän journalismin pitävän pintansa. Tahrir-aukiolla ja Assuanissa, jossa kristittyjen kirkko poltettiin, Heba Afify keskustelee mielenosoittajien ja paikallisten kanssa –pinkki kynä sauhuaa vihkoa vasten, kun jokainen Hebaa ympäröivistä miehistä haluaa näkemyksensä lehteen. Tässä on mielenkiintoista huomata, ettei miehiä haittaa nuoren toimittajan sukupuoli – tärkeää on, että kyseessä on toimittaja.
Joka ilta Heba Afify käy keskustelua huolestuneen äitinsä kanssa siitä, mihin hän saa mennä. ”Sinä olet tyttö, et toimittaja,” äiti yrittää suostutella tytärtään jäämään kotiin. Heba Afify kuitenkin tunkeutuu muiden mielenosoittajien mukana salaisen poliisin päämajan valtaukseen (avaa linkki) ja päivittää videoita ja kuvia niin artikkeleihinsa kuin sosiaaliseen mediaankin. Samalla äitikin yrittää opetella sosiaalisen median käyttöä : ”Mitä tapahtuu, kun painan share ?”
In the Shadow Of A Man –dokumentin perhettään elättävä Badrey kertoo, ettei hänen elämänsä ole juurikaan muuttunut vallankumouksen myötä. Hän kuitenkin lupaa mennä äänestämään seuraavissa vaaleissa. Marraskuun vaaleihin hän ei ehtinyt, kuka olisi muuten hoitanut poikivaa lehmää, kun mies oli äänestämässä. Dokumentin ohjaajan Hanan Abdallah’n seuraava projekti kertookin naisten osallistumisesta Egyptin parlamenttivaaleihin.
Heba Afify kirjoittaa edelleen Egypt Independentin sekä lisäksi New York Timesiin. Hänen silminnähden ylpeä äitinsä oli mukana Berlinale-festivaaleilla. Toivottavasti naisten rooli on todella muuttumassa Egyptissäkin.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Paranna elämänlaatuasi – syö jäätelöä! - 19.07.2012
- Turvallista pyöräilyä Berliinissä - 21.05.2012
- Avointa Guggenheim-keskustelua Berliinissä - 11.04.2012
- ”Taviksia” teatterissa - 20.12.2011
- Rahapeliä teatterissa - 01.11.2011