Islamin alkeita
laurasaarikoski
Talvilukukaudella otin Oxfordissa kaksi islamin kurssia. Tiesin, etten tiedä islamista paljon. Nyt tiedän vähän enemmän siitä, mitä kaikkea en tiedä.
Islam on vaikea aihe. En tunne koulusta, naapurista tai työpaikalta yhtäkään muslimia, jonka kanssa olisin jutellut, päästääkö äiti sut tänään leffaan tai hei, miten sä selviät näistä paastohommista.
Paljon siitä, mitä islamista on kirjoitettu julkisuudessa, on käsitellyt äärimuslimeja, terrorismia, Irakin ja Afganistanin sotia, Muhammed-pilapiirroksia, kivitystuomioita, ympärileikkauksia ja kunniamurhia. Televisiossa hunnutetut naiset karjuvat ja puivat nykkiä, miehet ampuvat ilmaan ja polttavat lippuja. Tämä antaa islamista pelottavan kuvan.
Sitä paitsi usko on maalliselle ihmiselle lähtökohtaisesti käsittämätön aihe. Minulla on ollut tarpeeksi turhauttavia keskusteluja uskovaisten kristittyjen kanssa. He perustelevat usein mielipiteitään Raamatulla, mutta ellen usko Raamatun olevan jumalan sanaa, perusteluista ei oikein voi väitellä.
Miten sitten suhtautua ihmisiin, jotka tuntuvat ottavan uskonnon paljon kirjaimellisemmin kuin perusluterilaiset?
Oxfordissa minulla oli egyptiläinen opiskelutoveri, huivitettu muslimi ja toimittaja, ensimmäistä kertaa Euroopassa. Hän kertoi ottaneensa Britanniaan mukaan Raamatun, kai jotta oppisi ymmärtämään eurooppalaisia paremmin.
Kerroin hänelle, että moni eurooppalainen ei nykyisin käy kirkossa, kun on ollut tämä valistus ja maallistuminen. Hän oli yllättynyt.
Kun keskustelu alkoi näin, emme päässeet kovin pitkälle.
Takaisin islamin luennolle. Yhtä kurssia opetti Tariq Ramadan, kova nimi akateemisessa maailmassa. Hänen isoisänsä oli Egyptin muslimiveljeskunnan perustaja Hassan al-Banna, jonka Egyptin hallitus tapatutti vuonna 1949.
Ramadanin luennoilla kävi ilmi, ettei islam ole pelkkä uskonto siinä mielessä kuin kristinusko nykyisin, vaan käyttöohje koko maallisen elämänpiirin – yhteiskunnan, valtasuhteiden, perhe-elämän – järjestämiseksi. Siksi muslimimaissa on niin vaikea tehdä eroa uskon ja valtion välille: koko eroa ei monissa maissa tunnusteta. Uudistusmielisetkin hakevat perustelunsa Koraanin tulkinnoista.
Monissa tyrannihallinnon maissa juuri islam on ollut vallan vastavoima. Siksi arabikevät vahvisti uskonnon asemaa eikä heikentänyt sitä. Tuntuu, että muslimimaissa valistus, ehkä renessanssikin, ovat vielä edessäpäin.
Tämä on tietenkin raju yleistys, jollaista Tariq Ramadan pyysi välttämään. Vaikea olisi tiivistää amerikkalainen kiihkobaptisti ja luterilainen leipäpappikin samaan lauseeseen.
Yhden yleistyksen pystyin silti tekemään. Ramadanin luennoilla kävi monia huivipäisiä nuoria naisia, jotka kalliine laukkuineen ja kenkineen näyttivät arabieliitin tyttäriltä. Yksikään heistä ei viitannut eikä avannut suutaan koko lukukauden aikana. Muut keskustelivat vilkkaasti.
Sama egyptiläisen kollegani kanssa. Hän on kolmikymppinen naimaton nainen. Hän osallistui harvoihin sosiaalisiin tapahtumiin ja arkaili kävellä iltaisin yksin. Hän istui huoneessaan, rukoili ja teki töitä. Kurssimme vetäjä korosti, että naista ei saa painostaa, koska hän on eri kulttuurista.
Tätä minun on ehkä vaikein ymmärtää. Miksi musliminaiset eivät vieläkään tunnu olevan täysivaltaisia aikuisia, edes ulkomailla? Sitten me länsimaiset yritämme niin kovasti olla hienotunteisia, että kohtelemme heitä silkkihansikkain. Ei aikuisen pitäisi tarvita sellaista.
Ennen kuin egyptiläinen kollegani palasi Kairoon, hän antoi minulle lahjaksi papyrustaulun, minä hänelle Sinuhe Egyptiläisen.
Olimme yrittäneet keskustella politiikasta, työstä, rahasta, uskosta ja perhesuhteista. Hän kertoi, että Kairossa naimattomilta naisilta odotetaan edelleen neitsyyttä. Miksi naiset ylipäänsä haluaisivat seksiä ennen avioliittoa, hän kysyi.
Kun keskustelu alkoi näin, emme päässeet kovin pitkälle. Edelleen tuntuu kuin hän olisi palannut jonnekin hyvin kauas.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kylmää kyytiä kollegoille - 20.06.2012
- Ennen seksi oli häpeä, nyt seksin puute - 04.06.2012
- Uutisten lapsilukko - 16.04.2012
- On outoa olla paras - 10.01.2012
- Tunnontuskainen toimittaja: näin törkytabloidit toimivat! - 05.12.2011
- Nai oikein - 15.11.2011
- Toimittajien itsensäkin pitäisi tietää jotain - 04.11.2011
- Oikean ja väärän kadun lapset - 14.10.2011
Kirjoitus tuntuu koskevan enemmän arabikulttuuria kuin islamia. Ero on tärkeä, sillä suurin osa maailman muslimeista asuu arabimaiden ulkopuolella. Olen asunut Indonesiassa ja tunnen kymmennittäin sikäläisiä musliminaisia, eivätkä nämä yleistykset päde heihin laisinkaan.
Tietysti havainnointia rajoittaa, jos ajattelet, että musliminaisen tunnistaa huivista. Näin ei tietenkään ole.