Turvallista pyöräilyä Berliinissä
marijaskara
Kun muutin Berliiniin vaikutti siltä, että kaikki pyöräilevät tässä kaupungissa. Lähes joka kadulla on oma pyöräkaistansa, joko autotien osana tai sitten jalkakäytävän vieressä. S-Bahn-asemien ympärillä on aina satoja pyöriä parkissa. Myös S-Bahn-juniin pyörät mahtuvat sujuvasti, mikä minun silmissäni näyttää edelleen hieman oudolta, mutta paikalliset eivät mulkoile ollenkaan paheksuvasti, vaikka joku tunkee pyöränsä ruuhkavaunuun. Pyörä on täällä sujuva osa arkea.
Olen uskaltautunut itsekin liikenteen sekaan. Tietysti, pyörän selästä sain todeta, ettei kaikki olekaan niin auvoista kuin miltä se oli vaikuttanut. Pikkukatujen tunnelmalliset mukulakivet ovat kammottavia pyöräilyn kannalta. Ja jokaikisen jalkakäytävän alkuun pystytetty liikennemerkki ”Gehwegschäden”, eli vikoja jalkakäytävässä, pätee niin kävelijöihin kuin pöyräkaistan puolellekin.
Joka tapauksessa olen kokenut pyöräilyn hyvin sujuvaksi ja turvalliseksi Berliinissä. Pyöräteillä pyöräilijöille on omat liikennevalot. Lastenistuimia, tavarakoreja, perävaunuja, kuljetuspyöriä ja tandemeita näkyy joka lähtöön. Jopa lapset pyöräilevät vanhempiensa opastuksella pyöräkaistoilla. Muutaman kerran olen nähnyt kultaisennoutajan kököttävän pyörän perävaunussa, en kyllä ymmärtänyt miksi, mutta osa sujuvaa liikennettä sekin.
Olen kuitenkin koko ajan epäillyt, että havaintojeni ja kokemusteni täytyy olla vääriä – ei tämä voi olla näin leppoisaa. Ja kaupunginsetien mielestä se ei olekaan, asenteet liikenteessä ovat vääränlaisia.
Viime viikolla silmiini osuikin suuri katumainos, jossa kypäräpäinen pyöräilijä tarjoaa ”Rücksicht”-nimistä juomaa. Kaupungin tiedotuskampanja ”Berlin nimmt Rücksicht” – ”Berliini ottaa huomioon” pyrkii lisäämään harkintaa ja huolta liikenteessä sekä vähentämään pyöräilyonnettomuuksia. Varovaisuus ei maksa mitään ja tulokset näkyvät heti, toteaa kampanja. Idea kampanjan taustalla on, että matkailijoiden pyhimys Christopher myy ”huomaavaisuutta” tuotteena – energiajuomaa muistuttavassa tölkissä.
Kampanjan nettisivuilla animoitu hahmo seikkailee pyörällä ja infokuplat muistuttelevat ”älä aja päin punaisia”, ”ajattele, miltä autoilijasta tuntuu, jos osut hänen konepeltiinsä”. Autoilijoille suunnatut infot kertovat, että pyöräilijöillä on todellakin oikeus ajaa tiellä autojen edellä. Kyseessä on siis perinteinen ”sormen heristys” -kampanja, vaikka kaupungin kehityksestä vastaava kansanedustaja Michael Müller Morgenpostin haastattelussa kertoo, että kampanjassa on ripaus ironiaa.
Pyöräily ei tietenkään ole Berliinissä niin turvallista kuin mitä olen kuvitellut. Pyöräily on yhä suositumpaa ja onnettomuudet ovat sitä myötä lisääntyneet. Viime vuonna Berliniissä oli 7376 pyöräilyonnettomuutta. Kuolemaan johtaneita pyöräilyonnettomuuksia oli 11. Edellisenä vuonna luvut olivat 6182 ja 6. Näiden lukujen valossa pyöräily on itse asiassa turvallisempaa Berliinissä kuin Suomessa.
Berliinin kannalta valitettavaa on, jos kaupunginsedät tosiaan kuvittelevat, että onnettomuuksista päästään ainoastaan ironialla höystetyllä hymypyöräilijäkampanjalla. Pyöräilijöiden etujärjestö nimittäin muistuttaa samaan aikaan huolestaan: Berliinin kaupunki on puolittanut pyöräteiden huoltoon suunnitellut rahat ensi vuodelta.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Paranna elämänlaatuasi – syö jäätelöä! - 19.07.2012
- Avointa Guggenheim-keskustelua Berliinissä - 11.04.2012
- Tasa-arvoa Arabikeväässä - 07.03.2012
- ”Taviksia” teatterissa - 20.12.2011
- Rahapeliä teatterissa - 01.11.2011