Blogeja on moneen lähtöön
mikkotorikka
Työpaikkani VentureBeat on suomalaisilla termeillä teknologiaan keskittyvä uutissaitti. Englanniksi se on tech blog. Vanha, suomalainen käsitykseni blogista oli paljon kevyempi, henkilökohtaisempi ja vähemmän ammattimainen liiketoimintamielessä. VentureBeatissa työskentelee toistakymmentä ihmistä ja faktat tarkastetaan useasta lähteestä. Toiminta on journalistisesti ja liiketoiminnallisesti tiukasti johdettua.
Blogin eettinen ohjeistus on erittäin tiukka. Edes kahvikuppia ei tule ottaa vastaan kahdenkeskeisessä tapaamisessa haastateltavalta tai juttuaiheen tykyttäjältä taholta, ainakaan ilman mainintaa siitä. Tälläkään puolella maapalloa toimittajaa ei saa ostettua Starbuck’s-kahvilla. Ohjeet ovat tiukat, jottei lukijoille muodostuisi epäilystä toimittajan motiiveista.
Blogeille tyypillisiä ominaisuuksia on esimerkiksi päivän uutisaiheiden käsittely uudesta näkökulmasta. Jutuissa yhdistetään useita lähteitä ja kerrotaan lukijoille, mitä uutinen tarkoittaa ja mitä merkityksiä sillä on tulevaisuutta ajatellen. Eli itse asiassa tekee juuri sitä, mitä toimittajien pitäisikin tehdä.
Tutuin blogimainen ratkaisu on sivujen kronologia. Uusin julkaistu juttu tulee aina sivun ylälaitaan ja siirtään aikaisemmin julkaistuja järjestyksessä alaspäin. Ongelmana tässä on se, että päivän suuret uutiset voivat jäädä pienempien jyräämäksi sivun alalaitaan tai jopa pudota kokonaan pois etusivulta.
Tätä varten monessa blogijulkaisussa on etusivulle laitettu käsin säädettäviä julkaisupaikkoja, joihin poimitaan mielenkiintoisimpia juttuja. Omassa työpaikassani ylälaidassa on kolmen jutun “Popular top”, joka päivitetään päivän aikana puolenkymmentä kertaa.
Mielenkiintoinen esimerkki blogin rakenteen uusimisesta ja sen pieleen menemisestä on suosittu juorublogi Gawker. Gawkerilla on ollut paljon skuuppeja, jotka eivät sen mielestä ole saaneet riittävästi näkyvyyttä sivustolla.
Tästä syystä etusivu laitettiin kunnolla uusiksi ja sinne tehtiin paikkoja pääjutuille sekä tutulle kronologialle. Suunnitelma vaikutti erittäin hyvältä, mutta tulokset ovat olleet katastrofaaliset. Sivulatausten määrä on pudonnut tammikuun noin 16,8 miljoonasta 6,8 miljoonaan maaliskuussa. Huhtikuu näyttää vähintään yhtä huonolta kuin maaliskuukin, vaikkeivät lopulliset tulokset ole vielä tulleet.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Toimittaja, optiomiljonääri - 06.06.2011
- InJo Fellowship, vaihe 2 - 17.03.2011