Kiina on shoppailijan paratiisi, mutta kotimainen kysyntä on edelleen varovaista
Maarit Uber
Kiinassa verkosta voi hankkia lähes mitä vaan, sillä valikoima on miltei rajaton. Tarkoitusta varten kehitetyt sovellukset toimivat mutkattomasti, ja halutessaan tilauksen saa tehtyä sekunneissa.
Suurimmat paikalliseen verkkoshoppailuun liittyvät ongelmat ovatkin valinnan vaikeus ja toisaalta tavaran vaihteleva laatu.
Moni täkäläinen tilaa verkosta lähes kaiken. Vaikka tilattu tuote ei loppujen lopuksi miellyttäisikään, palauttaminen on yksinkertaista ja edullista. Usein ostoksen voi palauttaa viikon kuluessa ilmaiseksi. Ilman varsinaista syytä palautettaessa ostaja maksaa toisinaan palautuskulut. Palautusmaksu jää silti usein esimerkiksi kenkien kokoisen ostoksen kohdalla parin euron paikkeille. Jos ei halua maksaa palautuksista, voi ostaa ainoastaan ilmaisella palautusoikeudella myytäviä tuotteita.
Ympäri Shanghaita skoottereillaan huristelevat lähetit tuovat tilaukset kotiovelle saakka. Myös palautukset noudetaan kotiovelta. Tilausten toimitusajat ovat Suomeen verrattuna lyhyitä, vaikka kyseessä on pinta-alaltaan iso maa.
Koot ja laatu voivat yllättää
Olen todennut kantapään kautta, että Kiinassa kokojen vertaaminen voi olla vaikeaa. Maassa on käytössä useita rinnakkaisia kokojärjestelmiä, eivätkä verkon kokotaulukot pidä aina paikkaansa.
Vaikka esimerkiksi kenkien koot noudattavat meikäläistä logiikkaa, ovat koot käytännössä eurooppalaisia kokoja numeron tai pari pienempiä. Sama koskee aikuisten vaatteita. Jos olet Suomessa M-kokoa, niin Kiinassa mahdut luultavasti L-kokoon.
Vaikka lähetit noutavat palautukset kotiovelta, on palautettavien tuotteiden pakkaamisessa ja noutoaikataulujen sumplimisessa silti oma vaivansa. Noina hetkinä alkaa helposti kaivata shoppailua perinteisessä kaupassa, jonka valikoima on rajallinen ja jossa tuotteen saa omaan käteen tutkittavaksi.
Kiinassa esimerkiksi lastenvaatteita ostaessani olen huomannut, että paikallisille myytävä laatu on keskimäärin huonompaa kuin mihin olen Suomessa tottunut. Monet tutut Suomessa myytävät kiinalaisvalmisteiset tuotteet on suunniteltu nimenomaan länsimarkkinoille. Tästä johtuen ne ovat keskimäärin vastaavia Kiinan markkinoille suunnattuja tuotteita laadukkaampia.
Kiinan kotimaan markkina pursuaa paikallisia brändejä, jotka ovat lähes tuntemattomia esimerkiksi Euroopassa. Niiden joukossa on huonolaatuisten lisäksi myös paljon hinta-laatusuhteensa puolesta varteenotettavia vaihtoehtoja.
Myös feikkituotteen ostaminen vaatii taitoa
Oma lukunsa verkosta ostettaessa ovat tuoteväärennökset. Olen tietoisesti välttänyt tunnettujen, hintavien brändien ostamista verkosta, koska niiden aitoutta on vaikea varmentaa. Moni täkäläinen kuluttaja ostaa tietoisesti tuoteväärennöksiä. He tietävät, että taitavasti tehdystä väärennöksestä kannattaa maksaa enemmän kuin huonosta jäljitelmästä. Täkäläisen tuttuni mielestä väärennetty tuote kelpaa, kunhan sitä ei erota aidosta. Väärennöksiä löytyykin hyvin eritasoisia. Usein väärennöksen erottaa helpoiten epäilyttävän edullisesta hinnasta. On kornia, että myös väärennetyt tuotteet saapuvat tilaajalle alkuperäisen näköisissä pakkauksissa ja asianmukaisesti laputettuina ikään kuin luodakseen illuusion ”aidon tavaran” ostamisesta.
Kiinalaisen verkkoshoppailun ihmemaailmasta löytyy toisinaan myös aitoja merkkituotteita edullisesti. Silloin on usein kyse ylijäämä- tai näyte-eristä. Tehtaiden työntekijät laittavat ylijäämätavaran myyntiin usein välikäsien kautta. Merkkituotteista voi saada hieman lisätuloja. Esimerkiksi Kiinan tekstiiliteollisuuden naisvaltaisten alojen palkat ovat matalia.
Lastenvaatteista puhuttaessa aitoja merkkivaatteita löytyy etenkin vauvojen ja taaperoikäisten koossa. Isompienkin lasten aitoja brändejä voi löytää edullisesti, mutta tarjolla on usein ainoastaan hajakokoja ja satunnaisia tuotteita rajallisissa kuoseissa.
Yksityinen kulutus yskii
Koska esimerkiksi vaatteet ja kengät ovat Kiinassa edullisia, etenkin varakkaat kaupunkilaiset ostavat niitä paljon. Shanghaissa ei juuri näe esimerkiksi kulahtaneissa tamineissa kulkevia lapsia. Toisaalta kiinalaiset eivät odota kotimaisten merkkien arkivaatteilta korkeaa laatua, sillä käytössä tai pesussa rispaantuneen tilalle on helppo ostaa uutta. Ekologinen ajattelutapa on jopa monelle edistykselliselle shanghailaisellekin melko vieras. Ajatus kierrättämisestä esimerkiksi kirppareiden muodossa ei ole lyönyt läpi ainakaan vielä.
Kiinan talouden kasvu on tällä hetkellä vientivetoista. Kotimarkkina vetää heikosti. Valtio yrittää vauhdittaa kotimaista kulutuskysyntää jälleen uudella kampanjalla. Kotitalouksia kannustetaan vaihtamaan vanhoja autoja ja kestokulutustavaroita, kuten kodinkoneita, uuteen.
Kiinalaiset ovat tietoisia maansa epävarmasta taloustilanteesta, ja moni säästääkin kuluttamisen sijaan. Valtio ei ole onnistunut tekemään säästämisen tarvetta vähentäviä uudistuksia, jotka voisivat johtaa yksityisen kulutuksen kasvuun.
Kerskakulutuksesta kärsivän ympäristön kannalta yksityisen kulutuksen junnaus on hyvä asia. Kiinan talouskasvu on toteutunut pitkälti ympäristön ja ilmaston kustannuksella. Esimerkiksi huono ilmanlaatu ja saastunut juomavesi konkretisoivat, mikä halvan tavaran todellinen hintalappu on.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kiinalaiset yrittävät nostaa nuorten moraalia historiallisen sotilaan esimerkillä – Lei Fengin sanoman toivotaan resonoivan edelleen - 30.05.2024
- Käymälänhoitaja on Kiinassa oma ammattinsa - 06.05.2024
- Shanghain liikenne on kaoottista ja vaatii valppautta - 11.04.2024
- Kiinalaispotilas päättää vaivan perusteella, turvautuuko länsimaiseen vai perinnelääketieteeseen - 22.02.2024
- Kiina valmistautuu lohikäärmeen vuoteen – Lohikäärme katsoo tiukasti tulevaisuuteen - 02.02.2024
- Koulun ulkopuolinen maksullinen lisäopetus on Kiinassa maan tapa ja se alkaa usein jo päiväkoti-iässä - 09.01.2024
- Kiinalainen hoitaa lähes kaiken puhelimella – tavaroiden ja palveluiden lyhyet toimitusajat hämmästyttävät - 24.11.2023
- Kiina syytää pakkausmuoviroskaa ja tekstiilijätettä ennätysvauhtia - 25.10.2023
- Kiinalaisvanhemmat ottavat koulun tosissaan - 05.09.2023