Kiitos opetuksista, Silicon Beach
Tuija Pallaste
Asuin juuri vuoden Los Angelesin metropolialueen länsilaidalla Santa Monicassa, siellä, missä median tulevaisuus on. Santa Monican ja viereisen Venicen ranta-alue tunnetaan nykyisin nimellä Silicon Beach, mikä ei viittaa rannan auringonpalvojiin, vaan media- ja teknologiayrityksiin, joita on paljon. Lisää tulee koko ajan – rahaa mukanaan. Rantamajoihin, vanhoihin teollisuusrakennuksiin ja uutuutta hohtaviin teräs-lasilinnoihin on rakennettu päämajat niin Snapchatille kuin Tinderille ja toimistoja Facebookille, BuzzFeedille, Whisperille, Googlelle ja Googlen omistamalle YouTubelle. Venicen Main Streetillä ovat suomalaisista ainakin Kiosked ja entisten roviolaisten perustama peliyhtiö Seriously Entertainment, joka isännöi toukokuussa verkostoitumisiltaa suomalaisille, joita Piiranta kiinnostaa. Heitä oli paikalla useita.
Osa yrittäjistä ja tekijöistä on Piirannalla siksi, että he ovat tympääntyneet Piilaaksoon. Los Angelesissa vuokrat eivät ole yhtä järjettömät kuin San Franciscon liepeillä – vaikka täälläkin vuokrat ovat nousseet lähes 150 prosenttia vuodesta 2000 -, ja työkulttuuri on yhä – ainakin paikoitellen – rento.
Median tulevaisuus on Los Angelesin alueella siksi, että videoista ja virtuaalitodellisuudesta tulee yhä tärkeämpiä muotoja journalistisille sisällöille. Los Angeles on elävän kuvan mekka. Maailman piilaaksot eli hubit eli tietyn alan yritysten, start upien ja menestyksen keskittymät syntyvät poikkeuksellisen osaamisen kasaantumiseen, mikä houkuttaa paikalle uusia osaajia ja investointeja. Internet ei suinkaan ole levittänyt digityöntekoa ympäriinsä vaan pakannut sitä yhä tiiviimmin fyysisiin osaamiskeskuksiin.
Los Angelesin studiot ovat häipyneet avarammille maille, mutta parhaat käsikirjoittajat, kuvaajat, tuottajat ja elämysteollisuuden tekniset osaajat tulevat yhä La la Landiin. Facebookin ostama vr-firma Oculus kasvoi Los Angelesissa. LA:ssa vaikuttaa journalistisen virtual reality kummitädiksi kutsuttu Nonny de la Pena ja hänen perustamansa Emblematic Group.
De la Penan töistä viimeaikaisia esimerkkejä on Sundancen elokuvafestivaaleillakin esitetty, Planned Parenthoodille tehty vr-dokumentti, jonka tavoitteena oli saada katsoja kokemaan, millaista on lähestyä yhdysvaltalaista aborttiklinikkaa asiakkaana.
Los Angelesiin todellakin kannattaa tulla oppimaan tulevaisuuden median tekemistä.
Minun stipendivuoteni on takana. Blogipostaukseni päättyvät videoon siitä, millaista on olla ja mitä voi oppia USC Annenbergissa kymmenen kuukauden maisteriohjelmassa Helsingin Sanomain Säätiön lähettämänä. Tämä on videokurssini pakollinen harjoitustyö, ja kunnianosoitus HS Säätiön huikealle stipendiohjelmalle ja opiskeluille USC:ssa.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kalifornialaisia totuuksia journalismista - 25.07.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 6: Livenä tässä - 19.05.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 5: VR - 21.04.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 4: Video, video, video - 20.04.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 3: Milleniaalit - 26.02.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 2: Kännykkä - 19.02.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 1: Paperi - 17.02.2016
- Suomen maine, osa 2 - 11.01.2016
- Suomen maine, osa 1 - 08.01.2016
- Myy itseäsi hyvin - 22.10.2015
- Harjoitelmia amerikkalaisuuteen - 01.09.2015