Median trendit vuonna 2016, osa 3: Milleniaalit
Tuija Pallaste
Kaikki haluavat tavoittaa milleniaaleja. Siis sukupolvi Y:n edustajia, echo boomereita, diginatiiveja, näitä 1980-luvun alun ja 2000-luvun alun välissä syntyneitä nuorisolaisia.
Koulussa on paljon vierailuluentoja, ja kaikki luennoivat mediayrittäjät ja -pomot puhuvat milleniaaleista – paitsi ne, jotka ovat kehittäneet jonkun sellaisen niche-tuotteen kuin kiiltäviä tarroja ja kalenterisulkeisia rakastavien kotiäitien Glam Planning -blogiyhteisö .
Mutta siis millennials.
Jos mediayrittäjä haluaa menestyä isosti, hän tarvitsee heitä. Ei siksi, että milleniaalit olisivat tosi cool ja most popular – ei tietenkään –, vaan siksi, että milleniaalit ovat Yhdysvaltain suurin elossa oleva sukupolvi. Heitä on enemmän kuin 60- ja 70-luvulla syntynyttä x-sukupolvea ja enemmän kuin toisen maailmansodan jälkeen syntyneitä baby boomereita.
Ja nyt vanhimmat milleniaalit saavat jo lapsia.
Lupaava asiakaskunta.
Tällä kysymyksellä ihminen voi hetkessä selvittää itselleen, onko hän tämän lupaavan asiakaskunnan tasolla:
Kumpaa katsot enemmän, telkkaria vai nettivideoita?
YouTubella on konttori Los Angelesissa, ja sieltä moni käy toimittajaopiskelijoille luennoimassa.
Chris D’Angelo, Head of YouTube Spaces America, neuvoi, että milleniaaleja kosiskelevan ei oikeastaan kannata ajatella tietynlaisia ihmisiä. Enemmänkin tulee ajatella ”uuden sukupolven sisältöjä”, ”uuden sukupolven tekniikkoja” ja ”uuden sukupolven kanavia”.
En aivan saanut kiinni, mitä hän tarkoitti, joten ajattelen Annenbergin viestinnän laitoksen opiskelijoita, joista valtaosa on milleniaaleja.
Heidän kanssaan tekemieni ryhmätöiden perusteella on yksi milleniaalien suosima sisältö-tekniikka-kanava, joka jää aina vaille huomiota.
Tekstiviestit.
Ryhmässä oli kolme milleniaalia ja minä. Minä olin ainoa, joka ei näppäillyt ideoita, kysymyksiä ja epämääräisiä puhekielen lyhenteitä tekstiviesteinä ryhmän muille jäsenille yötä päivää. Vastaanotin niitä kyllä. Vastasin kun ehdin. Perustin asioille Fb-ryhmän. Yksi milleniaali vastusti Fb-ryhmää, sillä hän epäili kirjoitustensa ”vuotavan” salaisesta ryhmästä kaikille hänen Fb-ystävilleen.
YouTubessa kuitenkin uskotaan, että milleniaaleja tavoittelevan tulisi joko olla milleniaali tai oppia milleniaaleilta.
Aikamme suurimmat mediatähdet ovat sellaisia kuin englantilainen räppäri-koomikko-kirjailija-pelikommentaattori KSI eli KSIOlajideBT ja ruotsalainen pelaaja-kommentaattori-tuottaja PewDiePie. Heidän YouTube-kanavallaan on miljoonia tilaajia; britillä (s. 1993) tarkalleen ottaen 12 miljoonaa ja ruotsalaisella (s. 1989) 41 miljoonaa.
He osaavat tehdä kaiken itse: sisällön, asiakaspalvelun, markkinoinnin ja mediaimperiuminrakentamisen.
YouTube-johtaja kuitenkin muistutti, että ennen kaikkea he ovat ”nöyriä, yhteistyöhaluisia ja kovia tekemään töitä”. Eivätkä he näe kollegoitaan kilpailijoina, vaan yhteistyökumppaneina ja vertaisinaan – tässä on YouTube-johtajan mielestä valtava ero Los Angelesin vanhan tv- ja elokuva-alan mentaliteettiin.
Mikään ei ole kuitenkaan ikuista. Vuoteen 2025 mennessä milleniaaleilta aseman Yhdysvaltain suurimpana sukupolvena ottavat GenZ:t eli post-milleniaalit. Milleniaalit pääsevät luennoimaan siitä, miten post-milleniaaleja ja heidän lapsiaan voisi tavoitella.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Kiitos opetuksista, Silicon Beach - 01.08.2016
- Kalifornialaisia totuuksia journalismista - 25.07.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 6: Livenä tässä - 19.05.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 5: VR - 21.04.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 4: Video, video, video - 20.04.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 2: Kännykkä - 19.02.2016
- Median trendit vuonna 2016, osa 1: Paperi - 17.02.2016
- Suomen maine, osa 2 - 11.01.2016
- Suomen maine, osa 1 - 08.01.2016
- Myy itseäsi hyvin - 22.10.2015
- Harjoitelmia amerikkalaisuuteen - 01.09.2015