Menestyksekäs bisnesmalli
SiriMarkula2
Kävimme toissa viikolla itärannikolla Washington DC:ssä ja New Yorkissa tutustumassa paikallisten uutishuoneiden uuden teknologian hankkeisiin. Tapasimme myös Yhdysvaltain laajimman bioteknologiateollisuuden edunvalvojan Bion edustajia ja kotoisassa Washingtonin suurlähetystössä Tekesin paikallisen edustajan.
Yksi kiinnostavimmista vierailupaikoista oli modernia tyylikkyyttä huokuva Bloombergin uutishuone New Yorkin Lexington Avenuella. Se on harvoja yhdysvaltalaismedioita, jotka palkkaavat jatkuvasti lisää väkeä. Yrityksen päätuote ei ole suinkaan uutiset, vaan oma talousohjelmisto, taloustieto ja analyysit, joista asiakas maksaa 20 000 dollaria vuodessa – ja tällä hinnalla tiedon saa tasan yhdelle päätteelle. Paketti on myynnissä vain kaikki tai ei mitään -periaatteella, eli pienempiä osia ei voi ostaa erikseen. Kun päätteitä on ympäri maailmaa 300 000 kappaletta, saa melko vaatimattomalla laskutoimituksella aikaiseksi kuuden miljardin dollarin liikevaihdon. Tällä rahalla yritys on rakentanut vahvan uutisorganisaation, yli 2 300 toimittajaa lähes 150 toimituksessa ympäri maailmaa.
Yritys kulkee omia teitään myös tiedon esillepanossa. Siinä missä kuluttajaelektroniikassa pyritään Applen tuotteiden kaltaiseen yksinkertaisuuteen ja helppokäyttöisyyteen, Bloombergin ohjelmiston ulkoasu on kuin suoraan 1980-luvulta ja erilaisia komentoja on yli 30 000. Tämä ei kuitenkaan tunnu haittaavan asiakkaita – ainakaan niin paljon, ettei tuotteesta haluttaisi maksaa – koska se auttaa asiakkaita ennen kaikkea ansaitsemaan rahaa.
Tämä lienee suurin este sille, että Bloombergin bisnesmallia ei voi suoraan kopioida muuhun journalismiin. Harva tieto on niin arvokasta, että vähälukuisilla asiakkailla voitaisiin rahoittaa kunnianhimoista journalismia. Perinteisen median kannattaisi kuitenkin pitää huolta siitä, että niillä on ihmisiä, jotka osaavat käsitellä isoja tietomääriä ja analysoida niitä uutistuotannossa.
Meidän vierailevien toimittajien kannalta mielenkiintoisinta antia oli kurkistus tiedostoihin, joihin Bloombergin paljon maksavilla asiakkaillakaan ei ole pääsyä. “Salaisissa kansioissa” on talousvaikuttajien tietoja perhesuhteista puhelinnumeroihin. Meille vilautettiin Applen Steve Jobsin tietoja, mutta valitettavasti kukaan ei tainnut ehtiä painamaan mieleensä Steven kännykkänumeroa.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Toimittajasta lehtimyyjäksi - 06.06.2011
- Angry Birds on Piilaakson Beatles - 15.02.2011