Onko toimittajia vielä vuonna 2030?
Ilona Turtola
Otsikon kysymys esitettiin vastikään Perugiassa Italiassa kansainvälisillä journalismifestivaaleilla. Tarvitaanko meitä yhä vuonna 2030 eli 13 vuoden päästä?
Ketäpä ei kiinnostaisi oman ammattinsa tulevaisuus. Perugiassa paneelikeskustelu veti ison salin niin täyteen, että istumapaikat loppuivat kesken.
Journalistiikan professori George Brock City Universitystä Lontoosta totesi, että tulevaisuudessa ajatus erillisestä toimittajien ammattikunnasta voi tuntua suorastaan oudolta. Oliko tosiaan, että vuosisatojen ajan tarvittiin erikseen ammattilaisia keräämään ja prosessoimaan tietoa, kysyi Brock.
Suoraa ja yksiselitteistä vastausta toimittajista vuonna 2030 ei saatu. Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä, mutta joskus menneisyyteen katsominen auttaa.
Vuoteen 2030 on matkaa 13 vuotta. Tästä vuodesta 13 vuotta taaksepäin tuo vuoteen 2004 ja siihen verrattuna tapa tehdä ja jakaa journalismia sekä toimittajan työ ovat muuttuneet todella paljon, kommentoi paneeliin osallistunut Buzzfeed-uutissivuston brittiversion päätoimittaja Janine Gibson. Ei ollut iPhonea ja sosiaalisen median maailmassa Facebook otti ensiaskeliaan. Eikä ollut Buzzfeediä, joka on tullut tunnetuksi sosiaalisessa mediassa paljon jakoja saavista listamuotoisista jutuistaan (tuoreimpina esimerkkeinä mm. ”13 opiskelija-alennusta, jotka kaikkien opiskelijoiden pitäisi tietää” tai ”17 surkeaa ateriaa, jotka kaikki gluteenitonta ruokaa syövät ovat syöneet”).
Pitkään olemassa olleet luotettavat uutisbrändit tuskin ovat kadonneet vuonna 2030 eli esimerkiksi BBC ja New York Times pysyvät. Mutta toisaalta koko ajan tulee yhä enemmän uusia mediabrändejä, jotka välittävät tietoa. Ehkä jopa satoja uusia, panelistit arvioivat.
Perugiassa puhuttiin paljon robottijournalismista. Robottien eli automaattisesti juttuja tekevien ohjelmien rinnalla toimittajia tarvitaan analyysien tekemiseen, tutkivaan journalismiin ja faktojen sekä tietojen kaivamiseen, kuului näkemys.
Aiemmin mainittu Facebook on yksi journalismifestivaalin pääsponsoreista Googlen ja Amazonin ohella. Facebookin työntekijät olivat festivaaleilla näkyvästi esillä ja puhuivat mm. live-videoista ja 360 astetta näyttävistä videoista. Nick Wrenn Facebookista kertoi, että tällä hetkellä 20 prosenttia Facebookissa jaetuista videoista on live-videoita. Wrennin mukaan live-videoissa kiehtovat mm. ainutlaatuisten kokemusten tarjoaminen, autenttisuus ja yllätyksellisyys.
Journalismifestivaali järjestetään jälleen ensi huhtikuussa Perugiassa ja se on ehdottomasti käymisen arvoinen. Ohjelmasisältö heijastaa sen hetkistä mediamaisemaa, tänä vuonna puhuttiin mm. valeuutisista, Trumpista, Brexitistä sekä uusista uutiskerronnan muodoista. Parasta Perugiassa on mahdollisuus tavata kiinnostavia ihmisiä mediamaailmasta ja rento ilmapiiri: kenen tahansa kanssa haluaa jutella lisää, se onnistuu vain nappaamalla hihasta kiinni.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Aina ei kannata tehdä niin kuin muut ja muita Oxfordin opetuksia - 12.06.2017
- Vielä voi uutisia kuulla pubissakin, mutta sosiaalinen media taitaa olla ehtymättömämpi lähde - 12.05.2017
- Lyhyt oppimäärä englantilaisista käytöstavoista: näin jonotat ja pyydät anteeksi - 03.03.2017
- Britanniaan iski #kesäkurpitsakriisi – noin muuten kansalaisia patistetaan syömään enemmän kasviksia - 08.02.2017
- Matka kirjastoon vie turistiryhmien läpi pujottelemalla - 11.01.2017
- Odotettu puhelinsoitto ja prinssin tyttöystävä - 28.11.2016
- Päästä irti, toimittaja - 02.11.2016
- Tie huipulle avautuu kannustamalla - 11.10.2016