Pelle Peloton ei riitä
juhapekkatikka
”Innovaatio tarkoittaa kaupallisesti tai yhteiskunnallisesti uudella tavalla hyödynnettyä tietoa tai osaamista”. Tämä on Tekesin määritelmä innovaatiosta. Se on mainio määritelmä; jos sitä vielä pitäisi käsitellä, niin ottaisin siihen jostain syystä halutut sanat ”tai yhteiskunnallisesti” pois.
Suomessa on edelleen aika yleistä kuulla puhuttavan vain keksinnöistä (inventions), ei innovaatioista (innovations). On kuin Aku Ankan keksijä Pelle Peloton (Gyro Gearloose) olisi malli kaikelle, mitä tarvitaan kehitystä varten. Tehdään hieno keksintö tai parannetaan ratkaisevasti jotain tuotetta tai käytäntöä, ollaan siitä iloisia, ja odotetaan jonkun mystisen tahon tulevan ja maksavan ja tekevän loput. Seuraa pettymys ja lopulta ihmetellään, miksi sekin hieno oivallus, työpaikat ja maine karkasivat toisten nimiin.
Siksi, että kun osaavat nälkäiset sijoittajat, tuotteistaminen, markkinointi, perinne ja kaupallistamisen järjestelmä puuttuvat, puuttuu kaikki.
Miten monta kertaa tämä tarina onkaan Suomessa koettu.
Aika monta kertaa olen kuullut kysymyksen: mitä innovaatiojournalismi tarkoittaa?
Ehkäpä Stanfordin innovaatiojournalismin ohjelmassa, johon osallistumme, oikeastaan on kyse tuon opetuksen sisäistämisestä. Mahtavakin keksintö on vasta osa koko juttua, tarvitaan paljon muuta. Itse hakkaan asiaa päähäni nyt San Diegossa pienen start up -innovaatiojulkaisun toimituksessa.
* * *
Ja sitten rakkaan kotiyleisön pyytämiin luonnehdintoihin Amerikan arkipäivästä!
* Ostoskeskuksissa ja puistoissa näkee enemmän lapsia kuin Suomessa. Luulin kuvittelevani, mutta totta se on. USA:ssa perheessä on useammin kolme kuin kaksi lasta.
* Oikealle kääntyminen autolla päin punaisia on paitsi sallittua myös niin mukavaa, että kyllä joskus pitää kääntyä, vaikkei olisi siihen suuntaan menossakaan.
* Paras nähty mainoslause kuuluu murtohälytinyhtiölle: ”Proudly Making Nothing Happen Since 1966”.
* San Diegossa Scrippsin Birch-akvaariolle kiemurtelevaa tietä ajaessa mietin, että näkisipä siellä hain. Samalla hetkellä eteen tulee akvaarion mainos tekstillä ”I Really Hope I Can See A Shark”.
* Dow Jones -indeksin yhtiöistä tasan kahden pörssikurssi nousi viime vuonna. Nämä maagiset yhtiöt olivat McDonald’s ja Wal-Mart.
* Yhdysvaltain tähtilippua näkee Kalifornian katukuvassa todella vähän.
* Nokia USA on nettisivujensa yliotsikossa ”world leader in cell phone industry”. Niinhän se on, mutta USA:ssa Nokia on nyt pikkutekijä ja poissa tietoisuudesta, vaikka viisi vuotta sitten yhtiö johti kännykkämarkkinaa täälläkin. Täällä Nokia potee huutavaa hitti-innovaation tarvetta.
* Haluaisin tavata henkilön, joka keksi maustaa kahvia vaniljalla. Sitä saa nyt joka paikassa, ja se on *hyvää*.
* San Diegon suosituimpia radiokanavia ovat KGB ja Walrus.
* Ei enää voileipiä, kiitos! No mas! Kaliforniassa hyvilläkin lounailla voidaan tarjota pelkkiä voileipiä, tai sitten burritoksia, jotka kyllä ovat voileipien eräänlaisia espanjaa puhuvia sukulaisia.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Vuoden parhaat innovaatiojutut valittiin - 20.05.2009
- Maailman parhaita innovaatiojuttuja! - 17.04.2009
- Yöpöytä - 20.02.2009